Polacy nadal wyrzucają jedzenie. Lidl i Banki Żywności chcą to zatrzymać

Ponad 60% Polaków przyznaje, że wciąż wyrzuca jedzenie. Z raportu Federacji Polskich Banków Żywności „Nie Marnuj Jedzenia 2025”, przygotowanego we współpracy z Lidl Polska, wynika, że choć świadomość społeczna rośnie, marnowanie żywności wciąż jest powszechnym nawykiem. A każdy bochenek chleba w koszu to nie tylko strata pieniędzy – to także zmarnowana praca, energia i woda.

Polacy bardziej świadomi, ale nadal marnują

Badanie pokazuje, że aż 63% respondentów przyznaje się do wyrzucania jedzenia, co oznacza wzrost o 18 punktów procentowych względem poprzedniego roku. Najczęściej w koszu ląduje pieczywo (55%), a także owoce i warzywa. Głównym powodem pozostaje przekroczenie terminu przydatności, które wskazało ponad połowa badanych. Jednocześnie rośnie grupa osób, które twierdzą, że nie marnują wcale – tak deklaruje już 34% Polaków.

Prezes Federacji, Beata Ciepła, przypomina, że marnowanie żywności to nie tylko problem konsumentów, ale i całego łańcucha dostaw. – Każdy wyrzucony produkt to zmarnowany wysiłek rolnika, koszty energii i transportu – podkreśla. Optymizmem napawa fakt, że coraz więcej osób świadomie planuje zakupy i regularnie sprawdza daty ważności produktów.

Lidl Polska: niemarnowanie to codzienna praktyka

Lidl Polska od lat prowadzi działania ograniczające marnowanie żywności – od akcji „Kupuję, nie marnuję” po współpracę z Caritas Polska i Federacją Banków Żywności. W ramach tych programów do jadłodajni trafiają produkty, które nie nadają się już do sprzedaży, ale wciąż są w pełni zdatne do spożycia. Sieć przeznaczyła na wsparcie jadłodajni Caritas ponad 2 mln zł i stale przekazuje żywność osobom potrzebującym.

W sklepach wdrożono system przecen na produkty z krótkim terminem ważności, które można kupić o 33% lub 50% taniej. Artykuły te oznaczone są etykietą „Kupuję, nie marnuję”, a dzięki optymalizacji zamówień oraz systemowi AutoDispo sklepy zamawiają dokładnie tyle, ile potrzebują. Jak podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska, walka z marnowaniem to nie kampania wizerunkowa, lecz konsekwentna strategia biznesowa i społeczna.

Edukacja zamiast moralizowania

Lidl i Federacja Banków Żywności stawiają również na edukację – program „EkoMisja w podstawówce” objął już 210 tysięcy uczniów w całej Polsce. W ramach kampanii „Sztuka niemarnowania” konsumenci poznają sposoby na racjonalne gospodarowanie jedzeniem i wykorzystanie resztek.

Specjaliści przypominają zasadę 4P: Planuj, Przetwarzaj, Przechowuj, Podziel się – prostą, ale skuteczną metodę ograniczania strat. Bo choć raport pokazuje, że Polacy wyrzucają coraz mniej, wciąż pozostaje pytanie, czy umiemy naprawdę docenić wartość jedzenia – nie tylko na talerzu, ale i w całym systemie, który je tam dostarcza.